JellyPages.com

WANIRA'S FAMILY

WANIRA'S FAMILY

Wednesday, November 11, 2009

Udang masak apa?

Td pg aku tengok dlm peti ais ada udang n sotong.kmarin dh msk sotong.takkan nak msk sotong lg kot?aku pun kuarkn udang dri peti ais tp yg jd masalahnya udang ne nak msk ye??


Aku fikir2 nak cri resepi dlm majalah wanita kesyganku.bila aku belek2 tu tiba2 mata aku tertumpu kat 1 resepi iaitu 'umai udang'


Image Hosted by ImageShack.us



Bila dh dpt resepi ne aku pun taknak buang msa coz anak2 aku smua dh tdo n aku nak siapkn b4 anak2 aku bgn.so mula2 aku kupas kulit n buang najis udang.bila smua dh aku kupas aku pun perap udang dgn cuka.udang ne dperap selama 15minit.


Image Hosted by ImageShack.us



Semasa menunggu udang ne dperap aku pun mula le menghiris segala bwg besar,halia,bwg merah n cili padi.


Image Hosted by ImageShack.us



Aku juga memerah air limau kasturi untuk memasamkn umai.


Image Hosted by ImageShack.us



Sudah 15minit berlalu aku pun toskn udang td n aku campur2 dgn bhn2 yg aku hiris td.


Image Hosted by ImageShack.us



Then kita boleh gaul rata umai td sehingga rata.jgn lupa ngan air limau kasturi td.lg byk air limau kasturi lg sodap.
Aku gaul guna tgn coz sng nak mengaul tp aku guna plastik khas untuk tgn aku ne.takot pulak nnti terasa perit tym mengaul.


Image Hosted by ImageShack.us



Inilah rupa umai udang aku yg sudah siap aku bg with perasa n garam.mmg sodap tau.rasa sekali nak lagi.hehehe. . .


Image Hosted by ImageShack.us



Nampak sedapkn?mmg sedap aku dh kata.lepas je selesai aku pun ngap sikit sbb nak merasa umai udang aku ne.maklumlh bru 1st tym aku buat ne.


Image Hosted by ImageShack.us



Fuh marveles. . . .soodaap. . . .aku nak korang buat n rasa umai udang.mmg korang akan terpikat ngan umai udang.lgpun bkn susah nak buat ne n tak yah masak.sonang. . .


P/s:-kalau ketam boleh buat umai ke??


No comments:

Post a Comment