JellyPages.com

WANIRA'S FAMILY

WANIRA'S FAMILY

Wednesday, March 31, 2010

JoM BuaT BeRGeDiL...

Bahan2:-

1.Ubi kentang
2.Daging kisar
3.Bawang merah
4.Bawang besar
5.Telur
6.Sedikit garam

Caranya:-




1.Ubi kentang dikupas kulitnya dan dipotong besar...goreng sampai kekuningan.bila dh sejuk sikit bolehlah dihancurkn mengunakkan alu atau tangan.bila dh siap ketepikan.





2.Bawang besar dipotong dadu....panaskan kuali...bila dah panas masukkan bawang besar...bila dah sikit kekuningan bolehlah masukkan daging kisar sampai keluar air...tak payah masak lama2 coz nanti akan digoreng jugakan....pas dah siap masak tuhuskan air sampai takde air lagi.




3.Bawang merah dipotong macam biasa dan digoreng sampai kekuningan tapi jgn pulak sampai hangus ye




4.Bila semua dah siap...campurkan kesemua dan digaul sehingga rata...



5.Then boleh ler dibulat2kan ikut selera masing2...nak besar...nak kecik...pun boleh!



6.Ini hasil dari saya...



7.Sebelum dicelup ngan telur...terlebih dahulu campurkan sedikit garam kat telur...baru ler start goreng2...goreng sampai kekuningan...sedap!


6 comments:

  1. bagusla ira tunjuk resepi ni .. nanti nak try gak la.. mesti sedap ira buat nih...

    ReplyDelete
  2. Ehe. . .mcm biasa je bergedil neh tp sedap gak!

    ReplyDelete
  3. maaakkkk aih. menduga betul la. lapor ni!
    :)

    ReplyDelete
  4. Hehehe. .jgn lupa ambik lunch ye.

    ReplyDelete
  5. bagusnye dapat tengok cr pembuatan bergedil ni, sy teringin nk buat, tp x berkesempatan lg.. nanti nak cuba lah..

    ReplyDelete
  6. Sya pun sja2 nak letak cra buat bergedil.lebih baik berkongsi resepikn? Nnti cuba lah buat ye. .

    ReplyDelete