JellyPages.com

WANIRA'S FAMILY

WANIRA'S FAMILY

Saturday, April 17, 2010

Resepi ubi kentang berlapis daging cheese bakar. . .

Panjangnya nama resepi kali ini. . .maklumlah aku tak tau nak taruh nama apa so hentam jelah janji sodap!


Jom kita mula sediakan bahan2. .semua simple je.

Bahan2nya:-



Terlebih dahulu rebus ubi kentang. .bila dah empuk lenyek2 kan ubi sampai betul2 hancur. .

Disini aku pakai daging kisar. .boleh juga pakai ayam kisar. .terserah maunya anda. .







Bila semua bahan sudah ada. .jom masak!




1.Sudah semestinya kita kena panasi minyak.
2.Bila minyak sudah panas bolehlah kita tumis bawang merah&bawang putih.
3.Setelah bawang tadi naik bau,masukkan bawang besar.
4.Bila bawang tadi kekuningan bolehlah kita masukkan daging kisar.masak sampai daging benar2 nampak matang.




1.Bila daging sudah matang,kita masukkan telur dan kacau sampai rata.
2.kemudian masukkan capsicum.
3.Sedikit kicap manis..garam serta gula.
4.Bila dah siap ketepikan sebentar dan biarkan sedikit sejuk.




1.Disini aku guna aluminium foil je. .sebelum tu aku sapu planta diatas aluminium foil supaya makanan tak melekat.
2.Mula2 kita buat 1lapis ubi kentang tadi..kalau boleh biar tebal sedikit.ratakan sampai menutup permukaan.




1.Bila dah siap lapis ubi kentang tadi.bolehlah kita masukkan daging kisar dan ratakan.
2.Kemudian taburkan sedikit cheese.




1.Setelah selesai daging tadi,akhir sekali kita tutup lagi dengan ubi kentang tadi. .dan jangan lupa taburkan lagi ngan cheese.
2.Selesai sudah melapis bolehlah kita bakar selama 20minit dengan suhu 200darjah celcius.




1.Inilah rupa makanan tadi. .
2.Hasil pertama yang aku buat. . Not bad!. .rasanya sangat sedap.kalau tak percaya silalah cuba ye!

P/s:-Aku memang hantu cheese sebab tulah aku taruh banyak2 cheese.hehehe. .
P/s:-Penat jari2 aku tekan2 keypad hp sebab buat N3 neh.aku guna hp je sebab boleh save credit. .


3 comments:

  1. sgt menarik..
    thnx..
    =)

    ReplyDelete
  2. Thanks for finally talking about > "Resepi ubi kentang berlapis daging cheese bakar. . ." < Liked it!

    My blog ranger forum

    ReplyDelete
  3. Saved as a favorite, I like your website!

    Also visit my page: read on

    ReplyDelete