JellyPages.com

WANIRA'S FAMILY

WANIRA'S FAMILY

Wednesday, April 10, 2013

{Cara buat sushi buatanku}

Step by step...


Yang penting mesti ada bahan n barang untuk membuat sushi...bamboo tu aku beli ngan harga murah..beli dilimbang rm1.50 je...complete ngan sudu kayu yang comel..


Seaweed yang memang susah aku dapat..cari kat merata kedai..last2 jumpa di pertama jaya..yang aku beli ne perisa sotong salai..sedap dimakan begitu saja..dah warning kat anak2 tak boleh ratah seaweed ne sebab mama mau buat sushi..kejamkan??muahahaha...



Yang penting ada cap 'HALAL'...


1st letak seaweed atas bamboo..kena hati2 sebab seaweed ne so crunchy..


Then ratakan nasi kepermukaan seaweed..kat sini aku guna beras pulut sebab tak jumpa beras sushi..nasi pulut ne aku gaul rata ngan cuka yang dicampur gula n garam..


Kemudian susun cheese cheddar keping..aku pakai satu keping yang dibahagi empat..


Letak ketam stick di atas cheese..


Daun salad letak atas ketam stick..


Apalagi..gulung pelahan supaya bahan kat dalam tu tak keluar..tekan sedikit supaya padat..aku gulung main hentam je pun sebab tak expert ok..jangan gelak kalau sushi aku hodoh..huhuhu..


Kemudian kerat guna pisau yang sangat tajam..hihihi..ok tak sushi aku?bolehlahkan sebab tak cantik pun kena ngap juga..hahaha..


Nak lagi sedap makan dengan mayonis..mantap!


Itulah cara aku buat sushi..hihihi..finish..

2 comments:

  1. sedapnya kak..nak try jugak la nanti..tapi kena cari seeweed dulu la ngn tmpt gulung tu

    ReplyDelete